-
-35%
-
-35%
-
-35%
-
-35%
-
-35%
-
-35%
UORIGINALE PROPELLER
FIND DEN RIGTIGE PROPEL TIL DIN BÅDMOTOR
Det kan være en uoverskuelig opgave, at finde den propel der passer bedst til ens egen påhængsmotor eller drev. Vi har derfor lavet en profilfinder, som gør det nemmere at vælge den rette propel.
TJEK NUMMERET PÅ PROPELLEN
På propellen står et nummer, som indikerer størrelsen på propellen og stigningen på bladene. Er man glad for den propel man har i forvejen, er det blot at gå efter en propel med det samme nummer. Ønsker man derimod at gå efter en højere tophastighed eller lettere planing, er der et par yderligere ting, man skal kigge efter.
A) Første tal (i dette tilfælde 13 3/4 ") er den fysiske størrelse på propellen.
B) Det næste 19" er stigningen på bladene. Netop stigningen er den vigtigste faktor.
Lavere stigning giver mere bundtræk. Det svarer til at skifte et gear ned i bilen. Lavere topfart, men mere bundtræk og flere omdrejninger.
Højere stigning giver en højere topfart, men det koster lidt på bundtrækket. Øger man stigningen med 2" vil det formindske omdrejningerne med 300-400 omdr./min.
HAR DU DEN RIGTIGE STØRRELSE PROPEL?
Den bedste måde for at finde ud af om størrelsen på propellen er rigtig, er hvis man har omdrejningstæller i båden. Alle motorer har et maksimalt omdrejningstal hvor motoren yder maksimalt, så opnår man ikke de omdrejninger, yder motoren ikke det den skal og propellen er for stor. Får motoren derimod for mange omdrejninger, tyder det på at propellen er for lille - med risiko for at skade motoren. Max omdrejningerne måles med fuld gas og ved plant vand.
DER ER FORSKEL PÅ ALUMINIUM OG OG RUSTFRI PROPELLER
En aluminiumspropel kan mange gange klare opgaven, men en rustfri propel har væsentligt bedre egenskaber. Det primære er at man kan lave den mere præcist og i tyndere gods. Det gør den mere effektiv og dermed mere fart, ved samme kraft. Derudover har den mindre tendens til at suge luft når man drejer.
3-BLADET ELLER 4-BLADET PROPEL?
Normalt er en 3-bladet propel den rigtige løsning til de fleste motorer. Der kan dog være tilfælde, hvor en 4-bladet propel kan bedre. Hvis man har en tung båd, der har svært ved at komme op og plane, kan man skifte med en 4-bladet. Det giver mere bundtræk, dog på bekostning af topfart. Det er i princippet det samme som at gå ned i stigning. Men når man går så meget ned i stigning, vil man ofte få alt for høje omdrejninger, når båden er kommet op og plane. Det undgår man med en 4-bladet.